Författare: Markus Amalthea Magnuson
Publiceringsdatum: 18 januari 2010
Webbadress: /2010/01/18/the-dig-de-grafiska-aventyrsspelen-som-flyktigt-medium/
The Dig. De grafiska äventyrsspelen som flyktigt medium
Har precis lämnat in den helt och hållet slutgiltiga versionen av min kandidatuppsats i filmvetenskap, efter att ha genomgått bearbetning, opponering, samt ännu mera bearbetning. Uppsatsen handlar enkelt uttryckt om datorspelet The Dig från 1995, men är egentligen ett stycke mediefilosofi vilket jag beskrev mer ingående för två månader sen:
Uppsatsen är ett utforskande av Dungeons & Dragons, spelböcker, Zork, science fiction, André Bazin och annat krimskrams, utifrån nyckelbegrepp som interaktivitet, narrativ, databaser, gränssnitt och verklighet.
Nu postar jag uppsatsen här på allmän begäran, kom gärna med kommentarer, tankar, idéer, länktips och så vidare. Om du vill skriva ut texten, tänk på att den innehåller färgbilder och anpassa dina utskriftsinställningar efter detta.
The Dig. De grafiska äventyrsspelen som flyktigt medium (PDF, 30 sidor, färg)
(Det är faktiskt fortfarande två dagar till deadline så den som hittar några direkta fel (typ stavfel och liknande) får gärna säga till så jag kan lämna in en ännu bättre version.)
© 2010 Markus Amalthea Magnuson
Den här texten är licensierad enligt Creative Commons (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/) och får i oförändrad form spridas fritt i icke-kommersiellt syfte så länge upphovsperson och källadress anges.