18 oktober 2009

Den postdigitala filmen III: Ratio killed the videostar

Jag vill börja med att tacka för alla intressanta kommentarer som sprungit ur mina två tidigare inlägg om filmen och det postdigitala, förhoppningsvis kan dessa diskussioner fortsätta även medan jag rör mig in på andra områden i kommande texter. Den här gången tänkte jag ta upp på vilket sätt konceptet torrentratio påverkar vår digitala filmkonsumtion. […]

13 oktober 2009

Den postdigitala filmen II: Överflöd, urval och cinefili

Det ökande tillgängliga utrymmet på våra hårddiskar och den ökande bandbredden har bäddat för ett febrilt kopierande av filmer via nätet, något som sedan begynnelsen har omfamnats av filmentusiaster. Inte minst har nätet genom sin långa svans-logik möjliggjort en otrolig mångfald av nischer, det går helt enkelt att få tag på mycket mer specifik film […]

9 oktober 2009

Den postdigitala filmen I: Filmremsan och biografrummet

Att filmens inträde i det digitala har inneburit en enorm förändring i vårt sätt att konsumera film är förstås en självklarhet, men exakt på vilket sätt verkar skilja sig från person till person. Sådana erfarenheter har jag samlat på ett tag nu, när Det postdigitala manifestet av Rasmus Fleischer landade i brevlådan föll vissa pusselbitar […]

9 oktober 2009

IT-haveriet i Stockholms stad

Dagens Nyheter skriver om Stockholms stads beslut att outsourca förvaltningens samlade IT-drift, ett beslut som togs i somras och som bland annat påverkar skolan i hög grad. Jag har till och från jobbat som IT-tekniker på en kommunal grundskola i Stockholm och har därför funderat kring detta beslut och diskuterat det med andra tekniker och […]

5 oktober 2009

Machinarium: klassiskt tecknad steampunk-fantasi som datorspel

Någon gång under 2005 började en länk cirkulera på nätet, som pekade på det mystiska Samorost. Denna underliga blandning av äventyr och pussel, genomfört i kollageteknik och tonsatt med suggestiv halvjazz, fick många av oss att rynka på pannan och le samtidigt. Helt utan dialog eller särskilt utstuderade karaktärer lyckades detta lilla spel ändå förmedla […]

1 oktober 2009

Öppen källkod och slutna gemenskaper: det är inte sexism, det är ”något annat”

Det händer regelbundet att en kvinna inom open source-världen påtalar det faktum att denna värld är väldigt mansdominerad, både i antal och vad gäller den allmänna samtalstonen. Mest uppenbart blir det i den stereotypiseringen många gör sig skyldiga till när de talar om ”användarna” eller ”utvecklarna” som generella grupper, men samtidigt mer eller mindre konsekvent […]

29 september 2009

Electric Dreams: maskinlust, datorpersonlighet och drömmar

Filmer där datorn har en huvudroll blir alltmer sällsynta. I samma takt som datoriseringen av vår tillvaro fortgår och tekniken genomflödar allt fler delar av samhället, blir tekniken i sig själv alltmer ointressant.

25 september 2009

Francesco Vezzoli och driften som konstnärlig drivkraft

Som introduktion till konstnären och personan Salvador Dalí är Moderna Museets nya utställning Dalí Dalí med Francesco Vezzoli utmärkt, med en bra balans av måleri, teckningar, fotografier och snurriga videoklipp från Dalís medverkande i amerikanska lekprogram och reklamfilmer. En av de uttalade ambitionerna med utställningen är att betrakta Dalí med samtida ögon utifrån hans sätt att skapa sig själv som konstnär/karaktär i offentligheten, i relation till dagens kändiskultur. […]

23 september 2009

Skrivet i sten

Sambandet mellan sten och evighet fastslogs för mer än fyra tusen år sen, då den egyptiske kungen Netjerichet Djoser ”öppnade stenen” och bokstavligt talat lade grunden till den egyptiska arkitekturideologin.